TOKHA har samarbeid med bedrifter som er godkjent i følgende lærefag:
Akvakulturfaget
Institusjonskokkefaget
Kontor- og administrasjonsfaget
Læreplanene som skal benyttes i opplæring i bedrift etter Kunnskapsløftet, finner du her.
Hvem jobber i TOKHA?
Daglig Leder: Asbjørn Sagøy
Leder: Ole Aleksander Jamtøy Heggvi - G-Bygg (1år)
Styremedlem: Kristine Støvik Fagerstrand - AquaGen (2 år)
Styremedlem: Gunhild Engset Megård - Heim Kommune (1 år)
Styremedlem: Håvard Stamnestrø - Wacker Chemicals Norway AS (1 år)
Styremedlem: Stian Bøysen - Øra Produkter (2 år)
Styremedlem: Marion Svanem - Lærlingerepresentant Wacker Holla
Varamedlem: Vibece Øyen - Fixti Hårstudio (1 år)
Varamedlem: Arild Hovden - AquaGen (2 år)
ASBJØRN SAGØY
Daglig Leder
Når kommer TOKHA inn?
Opplæringskontoret har et nært samarbeid med Fagenhet for videregående opplæring i
fylkeskommunen og er medlem i Samarbeidsforum for opplæringskontor i Sør-Trøndelag(SOST).
OPPLÆRINGSKONTORETS OPPGAVER:
• Inngåelse av lærekontrakt/opplæringskontrakt.
• Gjennomføring og dokumentasjon av halvårssamtaler med lærling og bedrift.
• Organisere tilleggsteori for de lærefag der dette er aktuelt.
• Melde lærlingen opp til fagprøven etter endt læretid.
• Passe på at lærlingen får den opplæring han/hun skal ha i henhold til gjeldende regelverk.
• Bistå lærling og bedrift dersom det skulle oppstå problemer i læreforholdet.
Å få holde på med noe en har lyst til, er uten tvil noen av våre sterkeste motivasjonskrefter!
VEDTEKTER
§ 1 NAVN/LOKALISERING OG ORGANISASJON
Kontorets navn:
Tverrfaglig Opplæringskontor i Hemne og Aure - forkortet TOKHA
Lokalisering: Kyrksæterøra
Organisasjonsform: Forening
§ 2 FORMÅL
TOKHA skal fremme fagopplæringen overfor bedrifter og off. virksomheter i Hemne og Aure
og være en aktiv samarbeidspartner for videregående skoler og ungdomsskoler.
TOKHA skal opprette lærekontrakter og drive opplæringsvirksomhet i samsvar
med gjeldende lover og forskrifter.
I tillegg til dette, kan TOKHA tilby andre rekrutterings- og opplæringstiltak som naturlig
faller inn under virksomheten.
TOKHA skal medvirke til å øke medlemmenes tilgang på kvalifisert arbeidskraft, heve kompetansenivået
og øke status til lærlinger og bedrifter ved å:
· Tilrettelegge og koordinere kontraktsinngåelse og opplæring i samarbeid med skoler,
yrkesopplæringsnemder/fylkeskommuner, lærlinger og medlemmer i TOKHA.
· Stimulere til tiltak som øker kvaliteten i opplæringen.
· Tilby yrkespedagogisk rådgivning (praksiskandidater).
· Formidle erfaringer mellom medlemmer i TOKHA.
· Være orientert om internasjonal utvikling og organisere eventuelle utvekslingsprogram.
§ 3 MEDLEMSKAP
Bedrifter/ off. virksomheter som kan gi fagopplæring til lærlinger/lærekandidater i henhold til læreplaner
og gjeldende lov og regelverk, kan søke om medlemskap i TOKHA.
Fylkeskommunen skal godkjenne virksomhetene i de ulike lærefagene. Medlemmer i TOKHA
skal alene eller i samarbeid med andre, kunne ivareta læremålene i læreplanen innenfor det enkelte fag. Samarbeid mellom flere virksomheter for å dekke målene i læreplanen, skal nedfelles i en egen avtale før inngåelse av lærekontrakt.
Medlemsbedrifter/off. virksomheter skal ha en faglig leder, med ansvar for opplæringa.
Utmelding av kontoret kan skje, men ansvar i forbindelse med inngåtte lærekontrakter må oppfylles eller overføres andre. Utmelding skal skje skriftlig med tre måneders varsel før utløp av kalenderåret.
§ 4 ØKONOMI
Ved innmelding av nye bedrifter/ off. virksomheter i kontoret, betales en engangskontingent. Årsmøtet fastsetter engangskontingentens størrelse.
Medlemmenes økonomiske ansvar for driften av TOKHA, er begrenset til de offentlige tilskuddene TOKHA mottar. Alle tilskudd tilfaller opplæringskontoret.
Størrelsen på beløpet som skal tilbakeføres eierne, fastsettes hvert år av årsmøtet.
TOKHA kan, ved gjennomføring av tiltak for å øke kvaliteten i opplæringen, beregne seg godtgjøring fra deltakende medlemsbedrifter/off. virksomheter.
TOKHA sin konto disponeres av daglig leder, som rapporterer til styret.
Signaturretten i TOKHA innehas av styreleder.
§ 5 ÅRSMØTE
Årsmøtet er TOKHA sinøverste myndighet. Hvert medlem representerer én stemme og kan ved fullmakt, i tillegg representere ett medlem.
Årsmøtet er vedtaksført med det antall medlemmer som er representert.
Ordinært årsmøte avholdes hvert år, fortrinnsvis innen utgangen av mars måned.
Innkalling skjer med14 dagers varsel. Innkomne saker sendes medlemmer 7 dager før årsmøtet.
Med innkalling følger: Årsmelding, årsregnskap, budsjettforlag for kommende driftsår og dagsorden for møtet.
På ordinært årsmøte skal følgende saker behandles:
-
Godkjenning av innkalling.
-
Valg av møteleder, sekretær og 2 personer til å underskrive protokollen.
-
Godkjenning av årsregnskap og revisjonsberetning.
-
Årsmelding.
-
Fastsettelse av engangskontingent.
-
Fastsettelse av størrelsen på beløpet som skal tilbakeføres medlemmeneog tidspunkt for tilbakeføring.
-
Fastsettelse av styrehonorar.
-
Forslag til budsjett.
-
Valg:
-
2 varamedlemmer til styret.
-
Leder, medlemmer og varamedlemmer velges for 2 år av gangen, slik at halvparten er på valg hvert år.
-
Lærlingerepresentanten velges av lærlingene.
-
Styret velger nestleder.
-
-
Leder og 4 medlemmer til styret, herav en lærlingerepresentant.
-
Årsmøtet velger valgkomité bestående av 3 medlemmer.
-
Andre saker som i henhold til disse vedtekter, kan behandles av årsmøtet.
Saker og valg avgjøres med alminnelig flertall.
Årsmøtet skal behandle endringer av vedtektene. Endringer i vedtekter og
vedtak om nedlegging av TOKHA, krever 2/3 flertall.
Det føres protokoll fra årsmøtet. Protokollen undertegnes av to personer valgt i møtet.
Ekstraordinært årsmøte til behandling av særskilt angitte spørsmål, skal innkalles
med to ukers varsel når to styremedlemmer eller ett/flere medlemmer fra årsmøtet ber om det,
eller dersom årsmøtets leder finner behov for det.
§ 6 STYRET
Styret består av 5 medlemmer med 2 varamedlemmer.
Oppgaver:
-
Styret er ansvarlig for TOKHA sin drift og foretar nødvendige tilsetninger.
-
Styret behandler alle saker som ikke er tillagt årsmøtet og ikke er delegert daglig leder.
-
Styret utarbeider arbeidsinstruks og gir nødvendig fullmakter til daglig leder.
-
Daglig leder deltar på styremøtene som sekretær, men uten stemmerett.
Varamedlemmer innkalles etter behov.
Styret er beslutningsdyktig når minst 3 av styremedlemmene samt leder eller nestleder, er til stede.
Ved stemmelikhet, har styreleder dobbeltstemme.
§ 7 ADMINISTRASJON
TOKHA ledes av daglig leder som rapporterer til styrets leder.
§ 8 RAPPORTERINGSPLIKT
Medlemmene plikter å underrette TOKHA dersom opplæringen ikke kan videreføres i virksomheten,
for eksempel på grunn av permitteringer eller innskrenking.
Slik melding skal gis innen 14 dager etter at vedtak om dette er truffet.
§ 9 OPPLØSNING
Vedtak om oppløsning av TOKHA, gjøres av ordinært eller ekstraordinært årsmøte
når 2/3 av medlemmene vedtar det.
Ved oppløsning, skal eventuelle midler fordeles i henhold til årsmøtets beslutning.
MÅL, STRATEGI OG TILTAK
MÅL
Det skal etableres et sterkt fagopplæringsmiljø i regionen med
TOKHA som sentral aktør:
• TOKHA skal være den beste og mest naturlige samarbeidspartneren
for virksomheter i regionen(Hemne og Aure) som ønsker å ta inn lærlinger.
Lokalkunnskap, nærhet og tilgjengelighet er sentrale momenter.
• Lærlingene skal få en opplæring av høy kvalitet i TOKHA sine medlemsbedrifter.
Virksomhet og lærling skal oppleve at opplæringskontoret er tilgjengelig
og behjelpelig når det oppstår behov for bistand.
STRATEGIER/TILTAK
1) Etablere opplæring av høy kvalitet.
a. Etablere gode rutiner og prosedyrer i læreforholdet for lærling,
virksomhet og opplæringskontor.
b. Legge til rette med gode læringsmiljø for lærlingene.
c. Bistå virksomhetene med å etablere systemer i opplæringen
med fokus på planlegging og dokumentasjon. Kontinuerlig utvikling av læremateriellet.
d. Etablere gode relasjoner til opplæringsavdelingene
i fylkeskommunene.
e. Etablere gode relasjoner til andre opplæringskontor.
2) Bidra til økt rekruttering av fagarbeidere som næringslivet
i regionen vår har behov for.
a. Utvikle strategier for markedsføring av yrkesfag sammen med andre opplæringskontor.
b. Følge opp ungdom i ungdomsskole og videregående skole
med relevant informasjon om muligheter til arbeid og læreplasser i regionens næringsliv.
c. Være en aktiv bidragsyter for å opprettholde og videreutvikle
eksisterende tilbud og evt. etablere nye tilbud i videregående skole som regionen har behov for.
d. Bidra til å hindre frafall og omvalg ved opplæring i bedrift
gjennom god informasjon før valg gjøres og gjennom god oppfølging i læreløpet.
3) Bidra til å styrke samarbeidet skole/næringsliv og bidra til
utvikling av kompetanse som er relevant for medlemmer i TOKHA.
a. Utnytte de mulighetene som ligger i Kompetanseutviklingsprogrammet
og samarbeidsutvalget.
b. Være en aktiv aktør på felles arenaer der utvikling av- og tilbud om relevant kompetanse
for næringslivet, er tema.
4) Etablere gode administrative rutiner i opplæringskontoret med
fokus på planmessig arbeid og god økonomisk styring.
a. Utvikle gode administrative rutiner.
b. Regnskapsrapportering hvert kvartal.
5) Holde fokus på kontinuerlig markedsarbeid.